Bank Spółdzielczy w Gilowicach wdrożył zalecenia Ustawy o sygnalistach z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (zwanej w dalszej części: Ustawą).

Wprowadzona procedura dedykowana jest tzw. sygnalistom. W rozumieniu obowiązującej w Banku procedury sygnalistami są osoby fizyczne, które zgłaszają informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą, w tym:

  • Pracownik lub były pracownik Banku;
  • Pracownik tymczasowy;
  • Osoba świadcząca prace na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
  • Przedsiębiorca , z którym Bank zawarł umowę;
  • Prokurent;
  • Członek Zarządu oraz członek Rady Nadzorczej Banku;
  • Osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy – pracownik podmiotu, z którym Bank zawarł umowę o współpracy;
  • Stażysta, wolontariusz lub praktykant.

Możliwe do udokumentowania naruszenia prawa mogą dotyczyć obszarów:

  • korupcji;
  • zamówień publicznych;
  • usług, produktów i rynków finansowych;
  • przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
  • bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
  • bezpieczeństwa transportu;
  • ochrony środowiska;
  • ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
  • bezpieczeństwa żywności i pasz;
  • zdrowia i dobrostanu zwierząt;
  • zdrowia publicznego;
  • ochrony konsumentów;
  • ochrony prywatności i danych osobowych;
  • bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
  • interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
  • rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
  • konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1-16.

Zgłoszenie powinno zawierać przejrzyste i możliwie pełne wyjaśnienie na czym polega naruszenie, opis wszystkich znanych szczegółów danej sytuacji (kiedy miała ona miejsce i na czym polegała nieprawidłowość, a także przedstawiać jak najwięcej dodatkowych informacji, takich jak listę świadków czy posiadane dowody (e-maile, zestawienia, faktury, itp.).

Zgłoszenia można dokonywać w sposób jawny lub anonimowy następującymi kanałami:

  1. Kanał wewnętrzny – należy przez to rozumieć ustne lub pisemne przekazanie Bankowi informacji o naruszeniu przepisów prawa, z zastrzeżeniem, że pracownicy Banku mogą zgłaszać kanałem wewnętrznym również informacje dotyczące naruszenia regulacji wewnętrznych oraz standardów etycznych.
  2. Kanał zewnętrzny – należy przez to rozumieć ustne lub pisemne przekazanie Rzecznikowi Praw Obywatelskich (z którym można skontaktować się za pośrednictwem Biura Rzecznika Praw Obywatelskich Adres korespondencyjny do RPO: Aleja Solidarności 77, 00-090 Warszawa; Informacyjna linia obywatelska: Tel.: 800 676 676; e-mail: biurorzecznika@brpo.gov.pl. Szczegółowe informacje na temat możliwości skontaktowania się z Rzecznikiem Praw Obywatelskich dostępne są na stronie BIP RPO) albo organowi publicznemu informacji o naruszeniu prawa przez osoby wymienione w Ustawie.
  3. Kanał publiczny – podanie do wiadomości uzyskanych w kontekście świadczenia pracy informacji o naruszeniach przepisów prawa do wiadomości publicznej – z wyłączeniem informacji prawnie chronionych.

Przy składaniu zgłoszenia rekomendujemy podanie adresu do kontaktu (np. adres korespondencyjny czy numer telefonu). Brak jego przekazywania uniemożliwi lub znacznie utrudni komunikację pomiędzy nami, a w konsekwencji może uniemożliwić przekazanie przyjęcia zgłoszenia lub informacji zwrotnej po zakończeniu działań następczych.

Zgłoszenia można dokonywać w formie:

  1. Zgłoszenie ustne lub pisemne przekazane bezpośrednio Koordynatorowi ochrony sygnalistów (KOS). W Banku funkcję KOS pełni Komórka ds. zgodności.
  2. Przesłanie zgłoszenia w formie papierowej w dwóch kopertach na adres Banku. Druga koperta powinna zawierać adnotację „sygnał”. Spakowanie pisma w dwie koperty jest sygnałem rozpoznawczym dla osoby odbierającej korespondencję papierową, że pismo podlega rozpatrzeniu w trybie określonym w Ustawie o ochronie sygnalistów.
  3. Zgłoszenie przesłane na adres poczty elektronicznej: naruszenia@bs-gilowice.pl